Bedrifter tar stadig mye mer miljøhensyn i alle ender men det kan være veldig vanskelig å vite hva slags tiltak man kan gjøre. Derfor har vi laget en liste over en rekke tiltak bedrifter kan gjøre for å kunne “grønnvaske” seg selv. Dette er selvfølgelig tips som ikke passer til alle, men alle bedrifter bør kunne gjøre noe.
Reduser reisevirksomhet
Den siste tiden så vil nok flere hevde at reisevirksomheten har stoppet opp naturlig men etterhvert som COVID19 legger seg så er det naturlig å tenke at dette vil ta seg opp igjen. Da er det lurt at man som bedrifts-eier faktisk legger noen rammer for hvordan man ønsker at dette skal gjøres post-covid19. Dette vil ikke bare spare miljøet men helt sikkert fri opp mye tid som tidligere ble beslaglagt av reisetid.
Noen bedrifter er selvfølgelig helt nødt til å reise ut til sine kunder men det er kanskje ikke alle besøk som er nødvendig lenger. Dette er en svært effektiv måte å redusere sitt miljøavtrykk på. Hvis man reiser så kan man f.eks kompensere reisene med klimakvoter.
Ikke bruk papir
Man skulle trodd at papir omtrent ikke var brukt men en del bedrifter har fortsatt et veldig høyt forbruk av papir. Nå finnes det veldig mange gode løsninger som gjør at det er mulig å nesten helt unngå papirer. Digital signering, presentasjon av dokumenter digitalt og det finnes helt sikkert en digital løsning på andre papir-behov.
Sørg for at bygget er energieffektivt
Noen bedrifter eier sine egne bygg og da er det en unik mulighet til å gjøre klimatiltak. Det kan være alt i fra å installere varme-anlegg som reduserer strømforbruket til å installere solcelleanlegg til næringsbygg. Hvis du ikke eier bygget så har du fortsatt litt makt og kanskje mer enn en som eier bygget. En eier av et næringsbygg er helt avhengig av at man har leietakere som leier over lengre tid. Hvis flere krever miljøtiltak så vil eier bli nødt til å ta nødvendige grep.
Incentiver for ansatte til å ta grep
Om man har en stor bedrift med mange ansatte så har man en unik mulighet til påvirke disse til å kloke valg. Dette kan være alt i fra å motivere disse til å la bilen stå igjen eller motivere dem til felles konkurranser. Vi har blant annet hørt om flere som har laget faste dager for f.eks vegetar i kantinen, konkurranse om kildesortering eller lignende.
Sett miljøkrav for underleverandører
Dette er kanskje det viktigste virkemiddelet du som bedrift har og ikke minst effektive måte en bedrift kan påvirke miljøet stort. Ved å kreve at partnere ikke har et negativt avtrykk på miljøet så er du med på å understreke alvoret og ikke minst bringe budskapet videre.