Hvis du ikke skal ha hunden din på kennel i ferien kreves et godt bur til bilen. Det er testet 18 produkter fra 13 ulike produsenter. Seks metallbur, to bur i metallnetting, to plastbur, to tekstilbur og seks seler til sikring av hund i bil. Det er gjort en kollisjonstest med frontkollisjon i 50 km/t for å teste sikkerheten for både hund og passasjer. Selene er i tillegg testet for slitestyrke. For burene ble det lagt vekt på om de beveget seg i bilen på en måte som kunne skade hund/passasjerer og hvorvidt de åpnet seg slik at hunden kunne komme ut.
Robust metallbur best
Et robust metallbur som er festet til bilen er den klart sikreste måten å frakte hunden på. Testvinneren, Premium-Kennel fra Schmidt, tåler kollisjonstesten uten at buret blir ødelagt, og uten at hunden kommer ut av buret.
Det går langt dårligere for burene i metallnetting og plast. Disse burene splintres og vil kunne skade hunden alvorlig. Dårligst resultat får selene.
– De fire dårligste selene vil vi fraråde å bruke til sikring i bilen. Ved kollisjon eller hard oppbremsing vil en løs hund komme som et prosjektil gjennom luften og være svært farlig for passasjerene, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Selv de beste selene strekker seg så mye at hunden kan nå passasjerene.
– Tenk deg at hunden veier 17 kg. Kolliderer du i 50 km i timen, så vil kraften hunden treffer deg med være mangedoblet og tilsvare omkring 1000 kg. Derfor bør du absolutt sikre hunden. Dette gjelder også for andre løse gjenstander i bilen, sier Sødal.
Testen er gjort i regi av den sveitsiske bilorganisasjonen TCS. Det er testet kollisjonssikkerhet, komfort for hunden, brukervennlighet og vedlikehold. Størst vekt er lagt på sikkerhet for passasjerer og hund ved kollisjon.